Odgovornim korištenjem elektroničkih medija do zdravog i zadovoljnog djeteta

U Dječjem vrtiću Metković doktorica školske medicine Matija Čale Mratović  je održala predavanja za odgojitelje i roditelje na temu „Utjecaj elektroničkih medija na rani razvoj i zdravlje djece“.

medija

U Dječjem vrtiću Metković doktorica školske medicine Matija Čale Mratović  je, u suradnji sa Zavodom za javno zdravstvo Dubrovačko-neretvanske županije, održala predavanja za odgojitelje i roditelje na temu „Utjecaj elektroničkih medija na rani razvoj i zdravlje djece“.

Cilj predavanja bio je upoznati polaznike sa štetnim utjecajem prekomjernog i nekontroliranog korištenja elektroničkih medija na emocionalni, socijalni, intelektualni i fizički razvoj djece.

„Ako dijete tri sata sjedi pred televizijom, mobitelom ili nekim drugim elektroničkim medijem, taj dan će mu nedostajati 40 000 motoričkih pokreta. Da bi dijete usvojilo sve vještine kretanja, govora i senzomotorike, ono mora po tisuće puta ponoviti neku kretnju da bi ona postala automatska. Ako dijete to ne radi nego sjedi, ono oštećuje svoj razvoj. Dijete staro do dvije godine dijete mora se stalno kretati, istraživati, biti u prirodi, a nikako sjediti i gledati televiziju ili biti na mobitelu. Gledajući mobitel oštećujemo akomodaciju oka i vid i danas je zbog toga broj vidnih poremećaja puno veći nego prije. Tu je i oštećenje pažnje, čemu najviše doprinose igrice“, rekla je dr. Čale Mratović.

Doktorica Čale Mratović je istaknula da nekontroliranim korištenjem medija, ponajviše igranjem igrica i gledanjem video sadržaja s uznemirujućim sadržajem, može doći i do psiholoških problema. Također je istaknula da problemi nastali zbog prekomjernog korištenja elektroničkih mogu biti umanjeni ili ispravljeni kroz vježbe i terapije, ali da njihov učinak ovisi o trajanju prekomjerne ili nekontrolirane izloženosti.

Aktivno sudjelovanje roditelja u odgovornom korištenju elektroničkih medija

Preporučeno vrijeme izlaganja djece elektroničkim medijima ovisi o dobi djeteta. Tako djeca do druge godine života ne bi trebala biti izložena njima, djeca od druge do pete godine života trebala bi ih koristiti najviše jedan sat dnevno, a iznad pete do dva sata dnevno.

Dr. Čale Mratović je rekla da elektronički mediji imaju i svoje pozitivne strane te da mogu pomoći, ponajprije, u učenju, ali i da roditelji u svom odgoju djece aktivno sudjelovati u ispravnom korištenju medija.

„Roditelji bi trebali odrediti vrijeme kada su svi elektronički mediji isključeni, provoditi što više vremena s djetetom komunicirajući i razgovarajući s njim i čitati mu knjige, a za vrijeme ručka izgasiti televiziju, a u dječjoj sobi ne bi trebao biti niti jedan elektronički medij“, rekla je dr. Čale Mratović.

Dodala je da bi roditelji trebali kontrolirati sadržaje kojoj djeca pristupaju i, dok su djeca mala biti uz njih dok koriste elektroničke medije i razgovarati o tome jer se inteligencija, govor i čeoni režanj mogu razviti jedino u „živoj“ interakciji s drugim osobama.

„Čeoni režanj upravlja ponašanjem, odlučuje što je ispravno, a što ne, odgovorno je za osjećaj odgovornosti, razložnost, koncentraciju, planiranjem vremena, razmišljanjem o posljedicama. Ovo se razvija u komunikaciji s drugim ljudima i to je ono što zovemo odgojem. Odgoj znači oblikovati razvoj djeteta na način da sutra bude odgovorna, odrasla i zadovoljna osoba“, rekla je doktorica školske medicine Matija Čale Mratović .